Hvordan prissætter man kunsthåndværk og eget design

Jeg synes, noget af det sværeste er at sætte priser på ens egne designs og kunsthåndværk-produkter.

Jeg plejer at gå efter, hvad jeg selv vil give, og det tror jeg, er en god målestok. Men der kommer også blufærdighed og personlige ydmyge tanker som "er der nu overhovedet nogen, som gider købe MINE ting" ude på det store marked? Jeg vil jo heller ikke sætte produkterne for dyrt, så ingen vil købte dem. 

Samtidig så vil jeg efterhånden også gerne have betaling for (noget af) den tid, jeg nøjsomt bruger på fx en poncho. Hækling tager jo tid, det er ikke som papirsklip, syning eller fimoøreringe, hvor man kan producere et stort antal ad gangen eller i et hurtigt tempo, når man er igang. (Med stor respekt for de, som syer og laver fine papirting og flotte øreringe!)

Da jeg startede med at hækle for ca. 5 år siden, var hæklingen et jo bare for hyggens skyld og for sjov. Men efterhånden, som der kommer bestillinger ind, er det blevet en lille forretning. 

Desuden er jeg blevet meget meget dygtigere til at hækle nu end for de 5 år siden, samt meget mere kritisk med bl.a. at lave en flot finish på produkterne.

I weekenden var jeg til Andeaften hos en god veninde. Hun mente, at jeg solgte mit kunsthåndværk alt for billigt i forhold til, at det er håndlavet og af eget design. Hun bad mig netop kigge på mig selv som designer af kunsthåndværk-produkter, og derfor kigge på priser hos andre designere og kunsthåndværkere. 

Og jeg kan godt se, at "jeg sælger alt for billigt". 

Når alt kommer til alt har jeg taget en rask beslutning og sat priserne op i webbutikken, så de er mere svarende til den kvalitet, produkterne er lavet i og med. 

Håber I forstår mine tanker og min beslutning. Det er sgu lidt svært!

Populære opslag