Hækleskole vol. 9: Hæklefasthed


Jeg har før skrevet om hæklefasthed her på bloggen, og om hvor vigtigt, det er af afstemme sin hækling rimelig præcist efter den hæklefasthed, der er anvist i en opskrift. Der er nogen gange nogen, der skriver tilbage til mig, at de er helt fortvivlede, fordi de ikke kan ramme hæklefastheden.

Men nu skal I ikke fortvivle, hvis I ikke lige kan få det til at passe.

Istedet for at udskifte nåle og/eller garn, som de fleste gør, og som alle anbefaler, så er det en rigtig godt idé istedet for at eksperimentere med, om man kan hækle strammere eller løsere. 

Når man skal hækle strammere, skal man holde fastere på garnet, dvs. at man holder hårdere fast i garnenden, så der ikke kommer så meget garn med i maskerne, fordi løkkerne bliver mindre.

Når man skal hækle løsere, trækker man større løkker igennem til maskerne. Man lader garnenden være løsere. 

Derfor anbefaler jeg, at man enten laver en hækleprøve eller sørger for at måle det første af hæklearbejdet - og at man er indstillet på, at det måske ikke passer og skal trævles op.

For at undgå frustrationer og irritationer både på en selv og eksempelvis også på designeren, så lad være med at opgive. Det kan godt lade sig gøre, hvis man forsøger at bevare overblikket og prøver sig frem.

Som hækledesigner knokler jeg også ofte med hæklefasthed, når jeg skal have en opskrift til at hænge sammen med flere forskellige masketyper og flere forskellige størrelser. Det er ikke let, men det lykkes for det meste alligevel. Og hvis det ikke er lige med det samme, så "sover jeg på det".

Min overbevisning er, at man godt kan finde den rette hæklefasthed ved små justeringer i ens egen hæklefasthed.

Populære opslag