Gratis hækleopskrift på et nemt og hurtigt pandebånd

For et par år siden hæklede jeg smukke mor og datter pandebånd efter en hækleopskrift fra dygtige Lutter Idyl. Det er en skøn og nem opskrift med et flot resultat, og den kan varmt kan anbefales.

Jeg har i år været nødt til at lave et nemt og hurtigt hæklet pandebånd (med stor inspiration fra Lutter Idyl), som passer til mit temperament på en lidt større hæklenål. Jeg kan bedst lide at hækle med de lidt større hæklenåle, da jeg sjældent har tålmodighed til noget under nål 3,5.

Pandebåndet blev til, da min store datter her i weekenden gerne ville have mig til at hækle et til hendes veninde. For pandebåndet er enormt godt under cykelhjelmen, og de to piger cykler 2 gange 6 kilometer til skole hver dag.

Så med stor respekt og uden at ville kopiere, på hæklenål #5 og hækletid på cirka en time.


"Mor-Datter" Pandebånd
Denne opskrift er lavet af Charlotte Gundersen fra ByCGundersen Handmade: http://bycgundersen.bigcartel.com/

Materialer:
Nål: #5
Garn: en nøgle af alt slags garn til nål/pind #5 eller 5,5. Evt. dobbelt sokkegarn til nål #3 eller 3,5.

Opskrift: 
Slå 14 luftmasker op.
Hækl 3 luftmasker mere og derefter 1. stangmaske i 3. maske fra nålen.
Hækl frem og tilbage med 14 stangmasker i bagerste maskeled. 
Vend med 2 luftmasker, så kanten bliver flot og stram. De 2 luftmasker tæller for en stangmaske på hver række.
Hækl så mange omgange, så pandebåndet passer til hovedomkredsen, når det er strakt godt ud.
Jeg har hæklet 33 rækker til en pige på 13 år.
Hækl pandebåndet sammen med 14 fastmasker gennem både de første 14 luftmasker og de sidste 14 masker på en gang.
Bryd garnet og hæft enderne.

Gør evt. som hos Lutter idyl, hvor du binder garn rundt om midt for, så pandebåndet er lidt mindre. Men istedet for bare garn bundet rundt om, så hækl evt. et lille bånd af 10 luftmasker og frem og tilbage med fastmasker 3-4 rækker. På denne måde får du et mere fast bånd. Sy båndet sammen rundt om pandebåndet. Min datter har båndet rundt om bagerst, hvor pandebåndet er hæklet sammen, så der er plads til hestehalen under cykelhjelmen.

Populære opslag