At hækle strik, del 5 - strikkefasthed/hæklefasthed

Til strik er der strikkefasthed, og man skal lave strikkeprøver, før end man begynder på et stort strik.

Det havde jeg egentlig ikke tænkt på, at der findes for hækling også, før end jeg begyndte at lave hækleopskrifter.

Og hvordan regner man så lettest hæklefastheder ud, for vi hækler allesammen med forskellig fasthed. Nogle hækler meget stramt, andre i midten, og jeg hækler fx ret løst. 

Derfor har jeg i alle mine hækleopskrifter en angivelse af hæklefasthed. Jeg angiver mål på enten maskernes størrelse, på rækkerne eller på en hækleprøve, så alle uanset hæklemåde kan få den rigtige størrelse ud af opskrifterne.

Hæklet Jakob Ridderhjelm (hækleopskrift kan købes i webshoppen)

Hæklet Katniss Poncho (hækleopskrift kan købes i webshoppen)

Populære opslag