Hækleskole vol. 5: Vævehækling


Vævehækling anvender jeg, når jeg ønsker den samme struktur på begge sider af min hæklearbejde. Det fx. være ved en omslag, et sjal, en krave m.m. Jeg har også set, at det er den mest anvendte teknik, når man skal hækle viskestykker eller karklude. Når man hækler vævehækling bliver arbejdet lidt tykkere end fx almindelige fastmasker, hvilket man også kan tage med i sine overvejelser.

Da jeg anvendte vævehækling første gang, vidste jeg ikke, hvad det hed. Men efterfølgende har jeg fundet teknikken i en gammel hæklebog. Så det er en "gammel teknik", som er blevet anvendt, længe før jeg blev født.

Det, jeg synes, er spændende ved vævehæke-teknikken er, at den er forholdsvis simpel og nem, og så kan den varieres på mange måder, både med farver og med forskellige masketyper.

Klassisk vævehækling kan du se her.

Populære opslag