Gode garnbutikker her i Danmark


Der er mange forskellige garnbutikker derude i garn- og håndarbejdsverdenen. Her vil jeg fortælle jer om de garnbutikker, som jeg har brugt i mange år, og som jeg synes, passer bedst til mig, mit temperament, mine ønsker om kvalitet mm. Der er også andre butikker, webshops og forhandlere end de nævnte, som er skønne og gode, men disse er meget vigtige for mig lige pt. som uafhængig designer.

Først vil jeg nævne den lækre fysiske butik Fox og Jane, hvor jeg har handlet i mange mange år. Jane, som ejer butikken, ved utrolig meget om garn. Der er altid en rigtig betjening, der foregår helt nede på jorden, og der ingen købetvang eller hård markedsføring. Jeg har ikke mange år anvendt en del af det garn, som Fox og Jane markedsfører, og jeg er ret vild med Lana Grossas Bingo og Cool Wool Baby, hvilket også kan ses i flere af mine hækleopskrifter.

Karen KlarbækYarnfreak, Citystoffer og Rasmilla kender jeg kun fra nettet. Jeg har ikke været i deres fysiske butikker. Men de findes altså også. I disse fire webshops får man simpelthen den bedste betjening, mest fordi dette er "damer", der bare ved det hele om garn og om deres eget garn. De har alle været i branchen i mange år, og man kan ikke gå galt ved at handle hos dem.  Og de har alle utrolig lækkert kvalitetsgarn.

Hos Karen Klarbæk eksisterer der en fantstisk blanding af jordbundethed og ærlighed, som er meget meget værd. Karen har fornylig anvendt min hækleopskrift på det hæklede net til hendes spændende bæredygtige garn, og Karen var så sød at henvende sig direkte til mig for at høre, om hun måtte bruge min opskrift til sit (hendes datters) garn. Det måtte hun gerne. Jeg er vild med Karen Klarbæks garn, og jeg skal helt sikkert prøve mere af både "flaskegarnet" og det superflotte uldgarn.

Sidste gang jeg handlede hos Yarnfreak, kunne jeg ikke finde ud af, hvilke farver, der kunne gå sammen, og Camilla fra Yarnfreak havde det store overskud og skrive tilbage med billeder og farvekoder, så jeg havde meget nemmere ved at bestemme mig. Hos Yarnfreak har jeg især købt mohair-garn, da det er så smart på hjemmesiden, at Camilla har samlet nogle superflotte farver i mohair med samme løbelængde fra forskellige garnfabrikanter. Det gør det nemmere at overskue, hvilken farve, man skal bruge sammen med fx noget uldgarn.

Hos Rasmilla har jeg især købt Yaku og den i sin tid lækre Engleuld. Og jeg er fuldstændig vil med den lækre Yaku-uld som erstatning fra Engleulden. Yakuen er fra Camarose, og den kan købes både hos Rasmilla og hos Yarnfreak. Jeg anvender ofte Yaku-uld i mine hækledesign.

Hos Citystoffer køber jeg garn on-line, det både garn fra Camarose og fra Lana Grossa, og jeg oplever en skøn, ligetil og sød betjening på mail. Og leveringen er meget kort. Citystoffer har kvalitetsgarn og har ofte tilbud på deres garn på nettet, så man sparer lidt, når man skal betale porto.





Populære opslag